Nadolazeća plima – Beyond Earth: Rising Tide

Odmah da vam kažem, valja. Doduše ja sam od onih koji će vam reći i da Beyond Earth sam po sebi valja, što izgleda i nije baš popularno mišljenje među igračima Civilizacije. Pre svega to je zato što nikad nisam Beyond Earth posmatrao kao naslednika igre Alpha Centauri, niti spiritualnog niti bukvalnog. Ja igru posmatram kao Civilizaciju 6, pri čemu je Firaxis hrabro odlučio da okvir igre Civilizacije izmesti sa Zemlje iz već naširoko poznatih istorijskih parametara u novu drugačiju viziju. U okvire koji će biti dovoljno novi, drugačiji i egzotični da franšizi udahne malo novog života.

Doduše, može se diskutovati o tome da li su bili dovoljno hrabri i da li su priliku koju su sami stvorili iskoristili u potpunosti. Ali svakako Beyond Earth predstavlja evolutivni korak za Civilizaciju“ i to ne samo kozmetički. Pa i sama Civilizacija 5″ je po izlasku izazvala mnoge kontroverze kod igrača, pri čemu su mnogi bili mišljenja da je igra nepovratno pokvarena. Iskorak u šestougaonu mapu i odsustvo slaganja armija do vratolomnih razmera je neminovno navelo novu paradigmu igre u strateškom smislu koji mnogima nije legao. Kritikovana je igra i zbog osiromašenosti opcija na koje su ljudi navikli u Civilizaciji 4″, ali Firaxis je u međuvremenu izdao dve ekspanzije i nekoliko dodataka koji su Civilizaciju 5″ unapredili i ispolirali i od nje napravili zaista kvalitetnu iteraciju franšize i mišljenje igrača se popravilo. Kada je najavljena Rising Tide ekspanzija za Beyond Earth igrači (a među njima i ja) su se naravno ponadali da će ona imati isti efekat na igru.

Svakako da je ekspanzija donela mnoge izmene ali i dalje ostaje utisak da ima mesta za unapređenje. Možda će i ovoj igri biti potrebne dve kvalitetne ekspanzije da bi postala sve ono što može da bude. No ipak, poboljšanja koja su pred nama su značajna i igra je sad znatno bolja.

Friziranje ličnosti

Friziranje ličnosti

Jedno od najpotrebnijih unapređenja doživeo je sistem diplomatije, sistem koji je možda i najviše delovao kao nedovoljno razvijen i čak unazađen u odnosu na prethodne igre. Ali, umesto da ga samo poboljšaju i dovedu na isti nivo kao u ranijim igrama, momci su ipak ozbiljno poradili na evoluciji diplomatije u skladu sa ostatkom igre. Nedostatak ličnosti i karaktera sponzora sada je umanjen uvođenjem sistemom ličnih nazora koje možete birati u četiri kategorije – spoljna, unutarnja, vojna i ekonomska politika. Unutar svake kategorije nalazi se osam zasebnih politika koje utiču na razne aspekte igre, kao što su povećana proizvodnja energije, manja cena održavanja vojske, brža gradnja, ili prihod od trgovine, a otključavaju se trošenjem nove monete u igri – diplomatski kapital.

Ovo će mnoge opravdano podsetiti na mehanizam ideologija iz Civilizacije 5″, ali je mnogo fleksibilniji a ima i dve dodatne osobenosti. Prvo, zavisno od toga koje političke nazore odaberete drugi sponzori će drugačije reagovati na vas. Ovo je transparentno prikazano kada analizirate njihove političke nazore, tako što će vas igra obavestiti da taj sponzor blagonaklono gleda na ekonomske politike koje promovišu nauku na primer. Tako vaši politički nazori a i akcije koje vršite u igri (kao na primer izgradnja čuda) imaju direktan uticaj na vaše odnose sa drugim sponzorima koji se sada iskazuju kao poštovanje ili strah koje sponzor oseća prema vama na skali od 1 do 9. Na taj način odnos sa drugim sponzorima i njihovi postupci više ne deluju tako nasumični i nerazumljivi, već štaviše imate mogućnost da na njih i utičete. A nivo straha ili poštovanja imaju direktan uticaj na odnos sa drugim sponzorima utoliko što se za postizanje na primer ugovora o saradnji, taj sponzor mora imati poštovanje prema vama 5/9 ili strah 7/9. Ovo je sistem koji je daleko dinamičniji i življi od dosadašnjih i koji neminovno nameće da ne možete uvek biti dobri sa svima.

Diplomatski ekran

Diplomatski ekran

Druga strana ovog novog sistema diplomatije je što sada za razliku od prostih ugovora o razmeni resursa ili novca ili nauke, sada svaki vaš politički nazor osim što ima konkretnu korist za vas nudi i svim drugim sponzorima određenu korist koju mogu od vas kupiti koristeći diplomatski kapital. Na taj način, ako za sebe odaberete bonus na prihod od spoljne trgovine, drugi sponzori od vas mogu kupiti za 9 kapitala po krugu bonus na odbranu grada za svaku međunarodnu trgovinsku rutu. Pri tom, bonusi su veći ukoliko sa njima sklopite ugovor o saradnji ili još veći ako sa njima sklopite savez. Na ovaj način diplomatija je postala vitalan i prisutan aspekt svake partije koji se menja iz kruga u krug, nešto što svakako treba uvrstiti u strategiju za pobedu. Jedina dva nedostatka novog sistema jete interfejs koji je skoro u celosti sakriven od glavnog ekrana u poseban ekran diplomatije i samim tim možete lako smetnuti sa uma dase u pozadini nešto bitno dešava. Drugi nedostatak je što i dalje nema diplomatske pobede u igri.

Drugi veliki dodatak igri koji nije samo kozmetički je proširenje mape na vodene površine. Mora, okeani i jezera, koji su u svim dosadašnjim Civilizacijama predstavljali puke prepreke i tampon zone između igrača, sada imaju stratešku vrednost koliko i kopno. Jer sada imate mogućnost da gradite gradove i na vodi. Takođe, vodene površine su dobile i svoje osnovne i strateške resurse, te se sada na dnu okeana mogu naći i firaxite i floatstone i xenomass. Međutim, za razliku od gradova na kopnu, okeanski gradovi ne osvajaju teritorije na isti način (kulturom) već se moraju kretati po okeanu. Što nameće potpuno drugačiju stratešku dinamiku i taktički pejzaž na vodenim površinama kakav do sada nije postojao. Odista novo i osvežavajuće. Nedostatak ovog dodatka je što nemate nikakav novi način pobede koji bi koristio vodene površine na poseban način.

Taktički pregled

Taktički pregled

Treći dodatak koji nije samo kozmetičke prirode je sistem hibridnih afiniteta. Naime, do sada ste u igri imali samo tri afiniteta i samo tri tehnološka pravca za razvoj vaših jedinica – supremacy, purity, i harmony. No, sada su uvedene i potpuno nove klase jedinica koje otključavate kombinacijom dva afiniteta. Na primer, vojnici su pri afinitetu 11 dostizali četvrti i finalni nivo unapređenja, ali sada četvrti nivo unapređenja možete otključati i sa po 6 poena u dva afiniteta. Tako da sada imate 6 varijanti vojnika iste snage, ali svaka od varijanti ima svoje posebne sposobnosti. Ali, hibridni afiniteti imaju i svoje posebne jedinice koje su drugačije od jedinica čistih afiniteta, što uvodi značajnu raznolikost u armijama i jedinicama u igri, a samim tim i borbenim taktikama. Nedostatak ovog sistema je što nema ni jednog novog načina pobede koji bi koristio hibridne afinitete, i dalje morate jedan od osnovnih izgurati do kraja.

Uglavnom, ekspanzija je puna dodataka koji zaista unapređuju igru i vredi novca. Uz eventualnu drugu ekspanziju koja bi donela još koji novitet, i nadajmo se poneki preko potreban novi način poebede, Beoynd Earth svakako može postati jedan veličanstven dragulj u kruni Civilizacije“ i PC gejminga.

Kozmetički, grafika u igri je unapređena. To se pre svega odnosi na unapređenja grafike samih mapa i jedinica uvođenjem i dva nova bioma. Ova dva nova bioma dodatno čine planete vanzemaljskim a sada i same vanzemaljske jedinice imaju kolorit koji odgovara biomima. Nove hibridne jedinice imaju potpuno novi dizajn koji razbija monotoniju tri afiniteta. Takođe vidljiva su i neka unapređenja interfejsa od čega najviše novi, pregledniji izgled tehnološkog stabla gde je sada lakše uočiti čuda, unapređenja, jedinice, afinitete zahvaljujući novim ikonama i bojama. Zatim razni prozori koji su do sada bili prilično sivi sada imaju neke sličice. Juhu.

Tehnološko drvo

Tehnološko drvo

Zatim tu su novi zadaci. Zadaci nikad nisu delovali kao izazov ali svakako ne ometaju igru te bi im zameriti što postoje bilo detinjasto. Slobodno ih ignorišite. Ali, ako se potrudite da ih ispunite ima tu dobrih nagrada. Osim onih malih zadataka koje smo do sada imali sada imamo i nove, globalne zadatke. Globalni su jer ih svi sponzori mogu ispuniti a započinju čim bilo koji sponzor otkrije početni korak. Početni okidač za te zadatke je otkriće veličanstvenih objekata na mapi koji podsećaju na prirodna čuda iz petice. U ovoj igri to su recimo drevni vanzemaljski metropolis ili ostaci nekog monstruoznog vanzemaljca. Mogu se pojaviti i na kopnu i na moru i od tog momenta počinje zadatak u nekoliko koraka koji se uglavnom svodi na prolaženje nekoliko dodatnih mesta na mapi gde se nalaze minijaturne verzije ovih velezdanja. Bonusi su jako interesantni, na primer otključavanje sposobnosti pripitomljavanja vanzemaljaca za sve vaše jedinice.

Ah da, istraživači sada imaju posebnu mogućnost da pripitome (Leash) vanzemljaske jedinice koju otključavate istraživanjem odgovarajuće tehnologije. A postoji i tehnologija koja omogućava pripitomljavanje kolosalnih vanzemaljaca. Za šta postoji i poseban achievement, Shai Hulud”. Kudos Firaxis.

Dodati su i neki novi vanzemaljski oblici života, čime je povećana njihova raznolikost. Tu su nova amfibijska čudovišta, ili živi korali koji pre svega imaju svrhu da na velikim otvorenim okenaskim površinama imitiraju neprohodne planine kako bi se ipak unela neka raznovrsnost terena, otežalo slobodno kretanje i time usložnilo pomorsko ratovanje. Te korale je naravno moguće istrebiti ali ćete tako vrlo brzi navući gnev vanzemaljaca na sebe. Međutim sami vanzemaljci se nisu mnogo promenili, i dalje previše liče na bezumne varvarske horde iz petice, ali su sad dok su miroljubivi zaista i miroljubivi. Ono što dodatno komplikuje odnose sa vanzemaljskim oblicima života je i mali nerf građevine Ultrasonic Fence; naime ona više ne sprečava vanzemaljce da priđu vašim gradovima, samo ih snažno” obeshrabruju pri čemu na agresivne vanzemaljce to obeshrabrivanje neće imati podjednako snažno dejstvo. Aliens, sheeesh.

Neko vanzemaljsko čudo

Neko vanzemaljsko čudo

Istraživači su sad u ovoj ekspanziji postali još važniji jer su sva arheološka nalazišta sada izvor i artefakata. Artifakti su ili ostaci sa Stare Zemlje, ili vanzemaljski artefakti, ili čak ostaci misteriozne vanzemaljske civilizacije poznate kao Progenitors. Sami artefakti po sebi predstavljaju u stvari jedan konkretan mali boost vašoj civilizaciji, kao što je bonus za gradnju ili istraživanje naučnih tehnologija, čija visina zavisi od njegove očuvanosti. Ali povrh toga artefakti se mogu i kombinovati čime možete otključati posebne sposobnosti ili građevine za jedinstvenu prednost nad ostalim sponzorima. Rana ekspanzija i istraživanje sada donosi i konkretne prednosti.

Ostatak igre je ostao isti pa ako vam se nije sviđalo do sada, možda neće ni sada. Mada ne kapiram zašto ne bi. Ono što mene oduševljava i zašto je po meni ovo najbolja Civilizacija“ do sada (dobro, izuzev AC), jeste što ima definitivni survival filing vanzemaljske planete. Što se najviše ogleda u tome da morate da se adaptirate uslovima oko vas. Pre svega koji strateški resursi su vam dostupni. Ako u vašoj blizini imate daleko više firaxite od recimo xenomass onda vam se nikako ne isplati da igrate Harmony afinitet. Nemate dovoljno resursa da budete kompetitivni nekome ko ima tri puta više floating stones na primer. Odabir afiniteta uveliko će usloviti i tehnologije koje ćete izučavati a samim tim i bonuse i građevine i svetska čuda. Ovde to više nije prosta trka niz istu liniju tehnologija kao nekad gde je bilo bitno samo ko će biti prvi. Ko će prvi stići do piramida ili Notr Dam ili Tadž Mahala. U prethodnim Civilizacijama“ već odabirom nacije koju igrate ste definisali uveliko način na koji ćete igrati pa čak i pobedu koju ćete ostvariti. Raspoloživost strateških resursa nije toliko uticalo na vašu igru, jer je uvek i svuda bilo i uglja i gvožđa i aluminijuma. U Beyond Earth vanzemaljski svet vam nameće svoje uslove, a vi se morate prilagoditi ili umreti.

Ivan Stanojević

Komentari

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *