Još jedno leto, još jedan krcati (što ljudima, što kosplejerima, što najavama i događajima, što stvarima koje sa stripom nemaju mnogo veze) košmarni karneval zvani San Dijego Komikon, a s njim i nova garnitura dobitnika popularno-prestižne stripske nagrade Ajzner.
Otud sledi kratak pregled najbitnijih dobitnika, gubitnika i tendencija među ovogodišnjim pobednicima i nominacijama.
Zanimljivo iznenađenje na polju kratke priče je nagrada vrsnoj kanadskoj strip-umetnici Emili Kerol, za maštoviti horor web-comic When The Darkness Pressess, u kojem se ona iskusno poigrava sa samim iskustvom čitanja stripa na ekranu, putem .gif animacija, horizontalnim i vertikalnim skrolovanjima i menjanjem boje pozadine ekrana zarad građenja atmosfere. „Gubitnici“ su pristojna ali ne-toliko-izuzetne superherojska pričica Rule Number One Lija Bermeha, rant-zamaskiran-u-strip-o-Supermenu-i-Džokeru One Hand Clapping Maksa Landisa i Džoka, stara andergraunderska kajla Piter Kuper sa svojim omažem Harviju Kurcmanu Corpse on the Imjin! i kratki humorističko-autobiografski učinak Rine Ajujang Beginning’s End. Emili Kerol je pride osvojila i Ajznera za najbolji reprintovani grafički album za svoj strip Through the Woods.
Za najbolju epizodu ili singlić proglašen je nova epizoda serijala o psima i mačkama koji čuvaju čovečanstvo od natprirodnih zveri, Beasts of Burden: Hunters and Gatherers, scenariste Evana Dorkina i ilustratorke Džil Tompson. Relativno „bezbedan“ izbor, s obzirom na to da su u konkurenciji bili i (pre?)kompleksni rif na Nadzirače iz pera Granta „Mindfuck“ Morisona i Frenka „A i ne zovem se tako“ Kvajtlija, The Multiversity: Pax Americana #1, zatim razigrani crtački eksperiment Majka Alreda Madman in Your Face 3D Special, Marvelov specijalac povodom (navodne i izmišljene) sedamdesetpetogodišnjice njihove izdavačke kuće i standardno dirljiva ljudsko-nadljudska priča Kurta Buzieka, Astro City #16 – Wish I May. Ono što je izgleda ove godine presudilo je što su osrednji (doduše lepo, evropejski slikani) Beasts of Burden jedini strip među nominovanima koji je pružio samostalnu i originalnu priču, dok su ostali bili različite arome osvrta na neke druge stripove i serijale.
I ove godine je najbolji tekući serijal bio meta-epopeja Saga Brajana K. Vona i Fione Stejpls (koja je o istom trošku odnela i nagradu za najbolji crtež ispred nosa superherojskim učincima Majka Alreda, Frenka Kvajetlija, Bebs Tar i Adriana Alfone), i time, for better and for worse, učvrstio svoju titulu Sendmena za internet-generaciju. Doduše, nije da je imao mnogo konkurencije (makar) među nominovanima – The Walking Dead je odavno već prestao da iznenađuje i žirije i čitaoce, Astro City će uvek kočiti crtež koautora Brenta Andersona, Hawkeye je imao pristojnu godinu, ali je ipak ostao u senci sopstvenog sjajnog debija, Bandette je zabavan young adult web-serijal koji verovatno ni sam žiri nije čitao, dok je Aronov skorašnji vizuelno primamljivi prikaz savremenog američkog južnjaštva, Southern Bastards, svojim settingom i gubitkom impulsa nakon prvobitnih kritičkih pohvala očekivano ostao samo na nominaciji. Pride, Brajan „Ka“ Von nije mnogo kaskao za svojom koautorkom Sage, te je i on kući odneo dodatnog Ajznera za najbolji digitalni strip, The Private Eye, na kojem je sarađivao sa dosad višestruko nominovanim i nagrađivanim španskim crtačem Markosom Martinom.
Još jedno iznenađenje i siguran znak da će stripsku industriju kakvom je znamo uskoro uništiti žene (što, da se razumemo, nije nimalo loša stvar) jesu dve bitne nagrade za Lumberjanes, autorki Šenon Voters, Grejs Elis, Noel Stivenson i Bruk A. Alen, za najbolji novi serijal i najbolju publikaciju za tinejdžere. Taj strip, koji ćemo ovom prilikom prevesti kao Drvoseke, o pet devojčica u letnjem kampu za „hardkor ženske i one koje se tako osećaju“ koje istražuju raznorazna paranormalna dešavanja je produkt inicijative izdavača Boom Studios da devojke od malena uvodi u stripske vode i da pruža priliku ne-mejnstrimaškim autorkama i autorima da se afirmišu. No, razlog ovim nagradama nije (reklo bi se) afirmativna akcija, već kvalitet, kao i činjenica da su ostali nominovani, dva omladinska Marvelova (nova islamska tinejdžerka Ms. Marvel i filmom blagosiljani Rocket Raccoon) i dva „matoranska“ Imidžova serijala (The Fade Out, n-ti po redu kvalitetni ali sad već ustaljeni noar učinak tandema Brubejker-Filips, kao i novi hipstersko-hajkonseptualni The Wicked + The Divine dueta Gilen-Mekelvi) verovatno uspeli da podele žiri i osiguraju pobedu ovom alterna-teen stripu o izviđačicama.
Najbolji novi grafički album je This One Summer, rođačko-autorskog dvoja Mariko Tamaki i Džilijan Tamaki, dok je nagradu za najboljeg „kompletnog autora“ odnela Raina Telgemajer za Sisters, nastavak svog stripskog memoara Smile. Za najboljeg scenaristu proglašen je Džin Luen Jang, koji je svojim stripom o azijskom superheroju iz 1930ih The Shadow Hero potukao zvučne i šarolike (ali ovog puta ne-toliko-zaslužne) kolege Granta Morisona, Džejsona Arona, G. Vilou Vilson, Brajana „O.“ K. Vona i Keli Su deKonik.
I dok je budućnost stripa, kako se čini, u rukama „manjina“ kao što su žene, Azijati (i žene-Azijati), na muškima je ostalo da očuvaju tradiciju stripskih početaka. Otud su ove godine čak četiri Ajznera otišli na antologijske i reprint publikacije koje slave strip-pionira Vinzora Mekeja i njegovog Malog Nema: najbolji kratki serijal – Little Nemo: Return to Slumberland Erika Šanovera i Gabrijela Rodrigeza, najbolja antologija i najbolji dizajn izdanja – Little Nemo: Dream Another Dream, i naposletku Najbolji reprint novinskog stripa (starog najmanje 20 godina) – Winsor McCay’s Complete Little Nemo u izdanju TASCHENa.
Za najboljeg strip-slikara / multimedijalnog umetnika proglašen je uvek valjani Dž. H. Vilijams Treći, za rad na (još malo pa napokon dovršenom) Sandman: Overture, dok je najbolje naslovnice oslikao Darvin Kuk za svoj učinak na… ovaj… bez zezanja: „DC Comics Darwyn Cooke Month Variant Covers“, gimmick-događaju naizgled osmišljenom, ako smo cinični, da bi dotični mogao da se nominuje/osvoji ovu nagradu. Doduše, nije da je nagrada nezaslužena, pošto Frančesko Frankavila ionako najbolje svoje radove ne stavlja na naslovnice stripova, već na blogpostove posvećene epizodama serija kao što su Breaking Bad i Doctor Who, Majk Del Mundo se previše trudi da bude novi Džejms Džin, Fil Noto nikako da prevaziđe sopstveni generički manir, Džejmi Mekelvi i Metju Vilson nipošto ne bi mogli da budu nagrađeni za niz presličnih portreta koji zure u čitaoca, a Aleks Ros se odavno smatra demode, ma koliko se (prilično uspešno) trudio da stvara raskošne i inovativne varijacije na svoj prepoznatljivi normanrokvelovski stil. No, ova nagrada je, izuzev najboljeg reprinta ne-novinskog stripa (starog najmanje 20 godina) koji je dobilo izdanje Steranko: Nick Fury Agent of S.H.I.E.L.D. Artist’s Edition, maltene jedini mejnstrim superherojski dobitnik ove godine.
Matori majstor stripa Sten Sakai je najbolji leterer za rad na svom samurajsko-zečjem epu Usagi Yojimbo, Dejv Stjuart je najbolji kolorista za rad na toni Dark Hors naslova, uključujući BPRD i Hellboy in Hell, dok su najbolji „uvozni“ stripovi uvek lepo naslikani Blacksad: Amarillo Kanalesa i Gvarnida, kao i ambiciozni literarno-istorijski pregled Showa 1939–1944 and Showa 1944–1953: A History of Japan Šigeru Mizukija.
Naposletku, u „aleju velikana“ su ove godine upisani Frenk „Grumpy Old Man“ Miler, Džon „Grumpier Old Man“ Bajrn, Kris „Hvala ti na Iks-Menima“ Klermont, Mardž „mama Male Lulu“ Henderson Bjuel, Denis Kičn „(Sink Pres)“ i Bil „S-ovakvim-prezimenom-mi-i-ne-treba-vickasto-opisni-nadimak“ Vogon.
I tako Ajzneri ove godine oslikavaju i slave rastući diverzitet stripskih naslova, autorki i autora, te šalju potvrdu nestajućem mejnstrimu superherojskog stripa da bi isti trebalo da se mane eventova, krosovera i sličnih papazjanija (izuzev, očigledno, tematskih variant-naslovnjača). No dok se to ne dogodi, budite sigurni da ćete mnoge od ovogodišnjih „alternativnih“ dobitnika uskoro videti na stranicama DC/Marvel svezaka, kako – sasvim razumljivo – unovčavaju novostečenu i potencijalno kratkovečnu slavu.
Pun spisak nominovanih i dobitnika možete videti ovde.
Draško Roganović