Sinoć, 27. 12. 2014, završena je druga sezona tribina o TV serijama u Domu omladine Beograda. Poslednja epizoda nosila je naslov „Moj dečko je vampir“, moderirala je doc. dr Aleksandra Milovanović, a gostovale su mr Nađa Duhaček i mr Biljana Mitrović.
Prateći temu sezone (hibridizacija i mutacija žanra), dr Milovanović se osvrnula na vampirski mit i opšta mesta žanra, uz napomenu da je u modernoj TV produkciji žanr fluidna i aposteriorna kategorija. Tema večeri bila je promena vampirskog žanra i tropa sa njegovog početka (smrt, zaraza, erotika, religijska ikonografija), izlazak iz „horor“ žanrovskog opredeljenja u užem smislu, i njegova hibridizacija sa žanrom omladinskog filma, odnosno serije. Dr Milovanović kao kamen temeljac novog žanrovskog hibrida vidi neizbežnu „Bafi, ubicu vampira“, odgovor scenariste i režisera Džosa Vidona na genocid nad plavušama tipičan za slešere Osamdesetih.
Mr Nađa Duhaček upravo je „Bafi“ posvetila svoje izlaganje. Serija se bazira na premisi subvertovanja stereotipa „bespomoćne plavuše“, a teme koje serija obrađuje tipične su za omladinske sadržaje tog, pa i svakog drugog vremena: popularnost, želja za lepotom i mladošću, maltretiranje u školi…
Čuli smo (i videli) način na koji se u „Bafi“, a kasnije i drugim vampirskim serijama koristi telo („belo, muško, mrtvo telo“) kao motiv i kao pripovedačko sredstvo, uz konstataciju da vampir predstavlja amalgam tri arhetipa: princa na belom konju, zabranjeno voće, i matorog perverznjaka. Vampir, takođe, može da posluži kao zgodno sredstvo društvene kritike: marginalac koji teško obuzdva svoju animalnu/emotivnu stranu može da kaže mnogo više pre nego što postane čudak.
Načinjen je i osvrt na akademsku zajednicu koja je formirana praktično samo oko ove i drugih serija Džosa Vidona (Udruženje za studije Vidonologije).
Kako je „Bafi“ proždrnula najveći deo vremena, za mr Biljanu Mitrović ostalo je da distancira „Bafi“ od horor odrednice, i da je smesti u narative u kojima prosečna osoba postaje nevoljni junak.
U daljem toku izlaganja, moderniji popularni vampirski narativ, „Sumrak“, kontrastriran je sa „Bafi“. Iako oba serijala utemeljuju teen/vamp žanr, među njima postoje značajne razlike: od promena u koloritu iz kalifornijskožućkaste u emoplavu, i usporenosti radnje, do izraženijeg konzervativizma izazvanog verovatno mormonskom pozadinom autorke literarnog predloška. Prisutnima je skrenuta pažnja i na motiv ljubavnog trougla, koji se u oba serijala javlja između jednog ljudskog i dva neljudska bića.
Od ostalih vampirskih narativa kao zanimljiv označen je i „Prava krv“ („Seks i grad na vampirski način“), u kome deus ex Iaponia izmišlja način da se vampiri oslobode svoje žudnje za krvlju i zamene je adekvatnim hemijskim sredstvom. Na taj način, vampirski naarativ oslobađa se od pitanja vampirove žrtve, i posvećuje se drugim problemima i motivima.
Uprkos intresovanju kod publike, a i u panelu, vreme je neumitno proteklo, ostavljajući dalju priču o vampirima za nekou drugu priliku.
Miloš Petrik