TRIBINA je dugo trajala – filmska retrospektiva 2014.

2014. godina donela nam je koješta zanimljivo u formi filma. Ideje, stavove i vitriol suočavali su sinoć, 12. 1, Miloš Cvetković, pisac i urednik Emitora na mrtvom drveću, Sofija Vuković, prevoditeljka, nastavnica nordijskih jezika, i Valkira opšte prakse, oboje filmski kritičari bl. poč. časopisa Yellow Cab i Popboks, i Milan Krunić, uticajni tviteraš i celuloidni mrzitelj. Strogo i nepravedno sudio je pisac ovih redova.

U konačnom rezultatu, pobedu je (posle iscrpljujuće borbe) kao najubedljiviji odneo Miloš Cvetković, ali oboje njegovih protivnika hrabro se držalo do samog kraja. Dobili smo objektivne i neosporne odgovore na brojna pitanja.

Petrik, Cvetković, Vuković, Krunić

Petrik, Cvetković, Vuković, Krunić

Idemo redom:

Najbolji film fantastike, naučne fantastike, ili horora:

Ovo prestižno priznanje ravnopravno dele letnji blokbaster Na rubu vremena” (Krunić),

i „Pod kožom”(Cvetković), umetnički film u kome Skarlet Džohanson ne nosi mnogo odeće.

Nominovan je bio još i solidni „X-men: Dani buduće prošlosti”(Vuković).

Svi ovi filmovi u najmanju ruku zaslužuju gledanje s pažnjom & razumevanjem.

Najgori film fantastike, naučne fantastike, ili horora:

Neslućene razmere generalne lošosti „Mene, Frankenštajna” suvereno je objasnio Milan Krunić. Oni koji ovu stvar nisu videli nisu krili nevericu pred opisom zapleta, dok je jedan pogled na poster bio dovoljan da razveje svaku sumnju.

Miloš Cvetković nominovao je „Left Behind”, prevashodno iz razloga potpune dosadnosti, dok je kontroverzan izbor Sofije Vuković, „Čuvari galaksije”, izazvao oštru raspravu (kao što kontroverznim izborima, je l’ te, i priliči). Ipak, granična zabavnost i duhovitost „Čuvara” i opskurnost „Left Behind”odlučujuće su uticali na izbor u ovoj kategoriji.

Najprijatnije iznenađenje:

Najprijatnijim iznenađenjm u ovoj godini proglašen je jedan od dva najbolja filma: „Na rubu vremena” (Cvetković). Iako je Tom Kruz u „Zaboravu” već pokazao da mu dobro stoji solidan SF, ovde nas je prijatno iznenadio odličnim snalaženjem u nimalo jednostavnoj ulozi. Amalgam „Dana mrmota”, „Spasavanja redova Rajana”, i „Svemirskih vojnika” dobro je izveo i reditelj, što se nije dalo očekivati imajući u vidu njegove ranije radove („Skakač”, „Gospodin i gospođa Smit”).

Milan Krunić nominovao je „Čuvare galaksije”, dok Sofija Vuković nije nominovala ništa za ovu kategoriju, budući da je, u njenom slučaju, prijatno iznenađenje izostalo.

Najgrče razočaranje:

Potpuno zasluženo, počast najgrčeg razočaranja u protekloj godini pripala je „Ledolomcu” (Vuković), pretencioznoj i logičkim rupama izrešetanoj društveno-religijskoj alegoriji od koje se na osnovu najava očekivalo da bude „intelektualan” i „ozbiljan” film.

U ovoj kategoriji, bili su nominovani i „Čudesni Spajdermen 2” (Cvetković) i „Godzila” (Krunić), ali legitimno je postavljeno pitanje moguće gorčine razočaranja superherojskim, odnosno kaiju filmom s obzirom na njihov inherentni potencijal.

Najbolja uloga:

U napadu kognitivne disonance, Sofija Vuković je nominovala pobednicu u ovoj kategoriji: slađano groteskna Tilda Svinton je svetla tačka inače uglavnom razočaravajućeg „Ledolomca”. Uloga o kojoj se radi je Mejson, desna ruka „misterioznog” mašinovođe Celokupnog Ljudskog Društva.

Drugo mesto ovde dele, sa ipak nešto bodova, Esi Dejvis (Cvetković), za ulogu majke autističnog deteta koje je ubeđeno da će ga pojesti nekakvo čudovište („Babadook”), i Kris Pret (Krunić) za ulogu svemirske jajare i sitnog vaćaroša Starlorda („Čuvari galaksije”).

Najoriginalnija ideja:

Retka nikad ranije viđena stvar kojom su nas bogovi Holivuda obradovali u prošloj godini bilo je korišćenje stadionskih tribina kao bedema u „Danima buduće prošlosti” (Krunić). Videli smo ranije Magneta kako mrda velike stvari, ali ovako kreativna upotreba arhitekture na najbolji je način odgovorila na kriterijum originalnosti.

Nominovan je bio i „Ledolomac” (Cvetković) kao koncept, uprkos činjenici da je baziran na stripu starom više od trideset godina i referiše na SVE, dok Sofija Vuković nije 2014. godine videla ništa originalno.

Najsavršeniji kadar:

Miloš Cvetković je u ovoj kategoriji izabrao pobednika: scenu iz mnogo pominjanog „Ledolomca” u kojoj pobunjenici iz repnih vagona, posle uspešnih početaka pobune, nailaze na prvi ozbiljniji otpor.

Objektivno najbolji kadar

Objektivno najbolji kadar

U ovoj kategoriji još su bili nominovani i „Međuzvezdani”, za nikad pronađenu scenu reference na „Odiseju 2001”(Krunić), i „X-men: Dani buduće prošlosti”, za slo-mo akcionu scenu u zatvorskoj kuhinji (Vuković).

Pitalice iznenađenja:

Na blic-pitanjima najbolje se pokazao Miloš Cvetković, a saznali smo odgovore na pitanja o najbizarnijem kostimu („Grdana”), najskarednijem CGI-ju („Hobit 3: Večno vraćanje Hobita”), najboljoj epizodi TV serije („Utopia”, prva epizoda druge sezone), i najsurovije sakaćenje predloška („Ledolomac”).

Konačni plasman takmičara:

Cvetković: 3,8 bodova

Krunić: 3,3 boda

Vuković: 1,4 boda

Toliko o tome. Uz priznanje takmičarima na izdržljivosti i nemalobrojnoj publici na strpljenju i učestvovanju, ovaj izveštaj završavamo. Sledeću tribinu ovog tipa, ukoliko ne stanemo na žulj Tajnim Gospodarima, najavljujemo za leto, sa temom TV serija u tekućoj televizijskoj sezoni.

Miloš Petrik

fotografija: Miljan D. Tanić

Print Friendly, PDF & Email

Komentari

Ostavite odgovor na zakk Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *